Uit de krant van 30 augustus

Het was echt een succes!

Introductiedag in centrum van Helmond

Uit het Eindhovens Dagblad van 30 augustus 2019 – Het kan het winkelend publiek in Helmond donderdag niet zijn ontgaan: de bonte invasie van 750 eerstejaarsleerlingen van ROC Ter AA. Voor het eerst werd de introductie niet op school, maar in het centrum georganiseerd.

Voor het restaurant van Jermain de Rozario aan de Steenweg ligt een meisje op de stoep. Ze is niet laveloos van de intro-drank, ze is alleen maar punten aan het verdienen. Er klinkt gejoel als ze weer opstaat. Daarna trekt het groepje leerlingen snel verder. De honderden leerlingen die deze week aan hun opleiding zijn begonnen aan het ROC Ter AA leren vandaag op een ludieke manier elkaar én de stad kennen. In totaal zijn er vandaag 88 opdrachten uitgezet in en rondom het centrum van Helmond. De lokale middenstand doet ook mee, de winkeliers kunnen zo laten zien wat ze in huis hebben.

 

Frikandellen

,,Leuk hoor, zo’n dag. Dit is stukken beter dan een of andere sportdag, daar heeft de helft vaak geen zin in”, legt Freek van Turnhout (16) uit. Hij is net gestart met de opleiding marketing en communicatie. Samen met een mede-scholier zit hij uit te rusten op het terras van Kees Kroket. ,,Je leert iedereen een beetje kennen hè, het is gezellig zo. We komen uit Helmond, zoals de meesten. Toch is het leuk om eens op een andere manier door de stad te lopen.” De twee bijten in frikandellen en leggen uit dat er vanavond ook nog een feestje op het programma staat. ,,Gewoon goed georganiseerd dus.”

Dat vindt ook kerndocent Joost Vlassak. Hij staat even verderop de scores bij te houden van leerlingen die zich wagen aan het aloude spelletje haasje over. ,,Wat je ziet is dat leerlingen op zo’n dag echt samen optrekken. De groepen blijven bijeen, begeleiders hoeven niet de hele tijd te zeuren. We doen het voor het eerst zo, maar ik vind het echt een succes.”

Kikker

De groepen tieners doen het Kasteel aan, de Cacaofabriek, het Speelhuis, de Markt en andere plekken in het centrum. Met de gekste dingen kunnen ze punten scoren. Door te dansen, te zingen of te kussen met een kikker. De hoofdprijs: een goedgevulde goodiebag, die is samengesteld door de ondernemers uit de stad. Ook evenementenorganisatie GJD Events is betrokken bij de opzet van de introductiedag. En dus zijn er aan het einde van de middag beukende beats te horen vanaf een podium op het Havenplein. Toch kunnen de leerlingen niet tot het gaatje gaan. De vrijdag is namelijk gewoon weer een schooldag.

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?