Over deze sector

Dienst­verlening

Graag gedaan!

Ze noemen Nederland wel eens een ‘dienstenland’. Dat betekent dat we goed zijn in dienstverlening, zoals logistiek. Ook de dienstverlening binnen bedrijven en organisaties is steeds belangrijker geworden. Eigenlijk zijn dienstverleners mensen die zorgen dat andere mensen hun werk goed kunnen doen. Binnen Ter AA vind je bij Dienstverlening ook opleidingen voor secretariaat en receptie, voor sport en recreatie en voor verkoopfuncties.

Werken in deze sector

Je kunt op veel manieren diensten verlenen. Bijvoorbeeld als medewerker in de catering of in de facilitaire dienst van een bedrijf. Of als beveiliger, verkoper of medewerker administratie. Als dienstverlener ben je meestal assistent van een meer ervaren iemand. En altijd uitvoerend. Want je houdt van doen, van aanpakken.

Detailhandel

In welke winkel kom je graag? Precies, in die shop met die aardige verkoper of verkoopster. Een goede verkoper voegt iets toe aan een product. Dat kan informatie zijn over hoe iets gemaakt is, maar ook waar je het precies voor kunt gebruiken. Of je geeft advies: dit staat u goed, mevrouw. Of, ik zou toch deze eens proberen. Verkopen is een dienstverlenend vak. Een vak waarin je mensen blij maakt.

Logistiek

Zonder transport staat alles stil. Maar zonder logistieke medewerkers heb je niets te vervoeren. Nederland heeft een grote logistieke sector, die de laatste jaren alleen maar is gegroeid. Bijna iedereen bestelt wel eens spullen op internet. Al die producten moeten in een magazijn verzameld worden en in de juiste vrachtwagen terecht komen. Werk voor logistiek medewerkers!

Ondersteunend administratief

Een goede administratie begint bij jou. Omdat jij cijfers en documenten nauwkeurig vastlegt, zorgvuldig kopieert en verspreidt. Je bent veel bezig met het verwerken van data. Voel je meer voor een receptiefunctie? Dan hou je ervan om met mensen om te gaan, telefoontjes te beantwoorden en door te verbinden. Je stelt je graag dienstbaar op.

Particuliere beveiliging

Een beveiliger is vaak de eerste persoon die je ziet in bedrijven, winkels en kantoren. Ze zijn daarmee het visitekaartje van de organisatie. Een goede beveiliger zorgt ervoor dat mensen zich welkom voelen, weten waar ze moeten zijn en dat ze merken dat het veilig is. Als het moet, treedt hij of zij op. Dan merken mensen dat een beveiliger grenzen stelt in het belang van andere mensen.

Veelgestelde vragen

Als ik kies voor dienstverlening, blijf ik dat dan m’n hele leven doen?

Dat ligt eraan. Als het werk je ligt, is dat natuurlijk prima. Andere mensen zien een dienstverleningopleiding op niveau 2 als opstapje om naar niveau 3 of zelfs 4 door te stromen. Wij helpen je graag verder te komen.

Hoe weet ik of dienstverlening bij mij past?

Ben je een doener? Maak je het mensen graag naar de zin? Werk je het liefst in opdracht van iemand anders? Grote kans dat de dienstverleningssector bij je past. Maar kom gewoon eens naar een meeloopdag van een of meer opleidingen. Dat is de beste manier om antwoord te krijgen op deze vraag.

Hoe zeker is mijn toekomst in deze sector?

Moeilijk te zeggen. Sommige werkzaamheden worden steeds meer geautomatiseerd. En straks komen er robots die het werk overnemen. Wil je je nuttig blijven maken? Kijk dan welke vervolgopleiding je hierna wilt volgen.

Hoe is de verdeling theorie-praktijk?

Onze opleidingen zijn allemaal gericht op doeners. De meeste zijn bbl-opleidingen. Bij een bbl-opleiding werk je en kom je één dag in de week naar school. Bij een bol-opleiding zit je vooral op school en loop je stage.

Kan ik overstappen van de ene naar de andere opleiding?

Met je diploma niveau 2 kun je doorstromen naar niveau 3 en in sommige gevallen naar niveau 4.

Heb je een vraag?

Heb je een vraag?